از سوی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:
منبع : مانا
نتایج رسیدگی به سانحه نفتکش سانچی و کشتی فلهبر کریستال صبح امروز در محل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران نتایج نهایی رسیدگی به سانحه نفتکش سانچی و سی اف کریستال را پس از ۹۰ روز اعلام کرد.
مهندس محمد راستاد گفت: روند رسیدگی بر مبنای معاهده بینالمللی ایمنی جان اشخاص در دریا یا سولاس صورت گرفته که ایران هم جزو این کنوانسیون است بنابراین سازمان بنادر و دریانوردی به نمایندگی از کشور تیم خود را موظف کرد که در فرایند رسیدگی به سانحه حضور داشته باشند.
وی گفت: هفته گذشته آخرین جلسه رسیدگی به سانحه برگزار شد و خروجی نهایی صادر شد.
در ادامه نادر پسنده از اعضای کمیته بررسی سانحه از ایران گزارش خود را در خصوص نتایج بررسی تصادم دو کشتی ارائه کرد.
وی پس از تشریح کامل سانحه دو کشتی گفت: کلیه اعضای حاضر در کمیته بررسی به این نتیجه رسیدند که هر دو کشتی نتوانستند مطابق با قانون پنج کنوانسیون جلوگیری از تصادم در دریا با موضوع الزام دیدهبانی کامل از طریق دیدن و شنیدن و تمامی ابزارهای در اختیار نسبت به خطر تصادف آگاهی لازم را به دست آورند.
وی گفت:، اما نمایندگان ایران معتقدند تغییر مسیر کشتی کریستال به سمت راست که ۱۵ دقیقه قبل از سانحه آغازشده بود باعث ایجاد موقعیت خطر تصادف شده است.
مهندس محمد راستاد گفت: روند رسیدگی بر مبنای معاهده بینالمللی ایمنی جان اشخاص در دریا یا سولاس صورت گرفته که ایران هم جزو این کنوانسیون است بنابراین سازمان بنادر و دریانوردی به نمایندگی از کشور تیم خود را موظف کرد که در فرایند رسیدگی به سانحه حضور داشته باشند.
وی گفت: هفته گذشته آخرین جلسه رسیدگی به سانحه برگزار شد و خروجی نهایی صادر شد.
در ادامه نادر پسنده از اعضای کمیته بررسی سانحه از ایران گزارش خود را در خصوص نتایج بررسی تصادم دو کشتی ارائه کرد.
وی پس از تشریح کامل سانحه دو کشتی گفت: کلیه اعضای حاضر در کمیته بررسی به این نتیجه رسیدند که هر دو کشتی نتوانستند مطابق با قانون پنج کنوانسیون جلوگیری از تصادم در دریا با موضوع الزام دیدهبانی کامل از طریق دیدن و شنیدن و تمامی ابزارهای در اختیار نسبت به خطر تصادف آگاهی لازم را به دست آورند.
وی گفت:، اما نمایندگان ایران معتقدند تغییر مسیر کشتی کریستال به سمت راست که ۱۵ دقیقه قبل از سانحه آغازشده بود باعث ایجاد موقعیت خطر تصادف شده است.
پسنده گفت: چین، ایران، پاناما و بنگلادش اعضای بررسیکننده این سانحه معتقدند، اگر این تغییر مسیر صورت نمیگرفت تصادمی هم رخ نمیداد.
مهندس راستاد در ادامه این کنفرانس خبری گفت: این گزارش نشان میدهد هر دو کشتی در سانحه مقصر هستند و خطای انسانی باعث به وجود آمدن این سانحه شده است.
کاپیتان شهرام فرحبد معاون بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران نیز در باره دریافت غرامت از چین در حادثه سانچی گفت: ایران با گرفتن وکلای مجرب از لحاظ حقوقی پیگیر این مسئله خواهد بود.
مهندس راستاد در ادامه این کنفرانس خبری گفت: این گزارش نشان میدهد هر دو کشتی در سانحه مقصر هستند و خطای انسانی باعث به وجود آمدن این سانحه شده است.
کاپیتان شهرام فرحبد معاون بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران نیز در باره دریافت غرامت از چین در حادثه سانچی گفت: ایران با گرفتن وکلای مجرب از لحاظ حقوقی پیگیر این مسئله خواهد بود.
منبع: مانا نیوز mana.ir
دانلود فایل: