کشتی غول آسا، تهدیدی برای ونیز: معترضان خشمگین برای توقیف کشتی عظیم تفریحی که ۴۵۰۰ نفر را در خود جای داده است، دست به اعتراض زدند.

– ورود بحث برانگیز این کشتی عظیم به ونیز، خشم معترضان را که فریاد می زدند “کشتی بزرگ نه” برانگیخت.
– به دنبال غرق شدن کشتی کوستا کونکوردیا، زیست شناسان تمامی تلاش خود را برای ممانعت از ورود کشتی های عظیم تفریحی به شهر تالابی ونیز بکار بستند.
ورود بزرگترین کشتی تفریحی که تاکنون وارد شهر تالابی ونیز در ایتالیا شده، بارقه خشم را در میان معترضانی که ادعا دارند این کشتی چشم اندازهای شهر را مسدود و هوای شهر را آلوده می سازد برانگیخته است.
این ام اس سی دیوینیا روز شنبه در حال تغییر مسیر به سمت میدان سنت مارک بود که معترضان در ساحل پرچم هایی را که روی آنها نوشته شده بود، “کشتی های بزرگ نه” تکان می دادند.

کشتی تفریحی در ونیز

کشتی تفریحی

این کشتی که قابلیت حمل ۴۵۰۰ نفر را دارد به احترام ستاره ایتالیایی سینما، سوفیا لورن نامگذاری شد.

این ام اس سی دیوینای غول پیکر روز شنبه در اقدامی بحث برانگیز در ونیز پهلو گرفت و مانع چشم انداز گنبدهای تاریخی این شهر شد.
این ام اس سی دیوینای غول پیکر روز شنبه در اقدامی بحث برانگیز در ونیز پهلو گرفت و مانع چشم انداز گنبدهای تاریخی این شهر شد.
معترضان، که به کمیته No Big Ships ونیز وابسته اند یک نامه سرگشاده خطاب به خانم لورن نوشتند، با این مضمون که از این کشتی غول پیکر حمایت نکند.
این گروه نوشت: “ما باور نمی کنیم که شما بخواهید نامتان، که اسطوره ایتالیا و دنیاست، با یک کشتی که منجر به تخریب ونیز، بخشی از میراث بشریت، می شود همراه شود.
“ما از شما می خواهیم که از نقشتان به عنوان مادر روحانی این کشتی منصرف شوید. ونیز و دنیا باید شاهد حرکتی خداپسندانه باشند. ونیز متعلق به تمام دنیاست. در حفظ و نگهداری آن به ما کمک کنید.”

از زمان انهدام کشتی کوستا کونکوردیا در ماه ژانویه، کارشناسان زیست محیطی تمام تلاش خود را بکار بستند تا از ورود کشتی های تفریحی کروز به این تالاب که شهر تاریخی ونیز را احاطه کرده است ممانعت بعمل آورند.
کونکوردیا بعد از برخورد با صخره ها در سواحل جزیره توسکانی گیگلیو واژگون شد. دست کم ۳۰ نفر از سرنشینان آن کشته و دو نفر مفقود شدند.
در نامه ای که خطاب به خانم لورن نوشته شده آمده که کشتی های بزرگ سبب آلودگی هوای شهر می شوند و نوسان کشتی و امواجی که به واسطه حرکت ناو کشتی در گذرگاه ایجاد می شود به پی و فونداسیون کاخ ها و کلیساهای تاریخی صدمه می زند.
دیوینا یک سوئیت درجه یک به نام لورن دارد که با عکس های بزرگی از صحنه های مختلف زندگی حرفه ای این هنرمند برنده جایزه اسکار تزیین شده است.
این کشتی با ۳۳۰ متر طول از ۱۷۳۹ کابین تشکیل شده و بیش از ۲۳٫۷ گره دریایی سرعت دارد. در بورد اصلی این کشتی عظیم، آسانسور، استخر، رستوران، کازینو و دیسکو وجود دارد.
سیلویو تستا، سخنگوی کمپین به خبرگزاری ایندیپندنت گفت که بزرگترین نگرانی وی آلودگی حاصل از این کشتی عظیم است.
وی گفت”آلودگی حاصل از این کشتی معادل آلودگی است که ۱۵۰۰۰ خودرو طی یک ساعت تولید می کنند.
“تنها این نیست، سولفور حاصل از این آلودگی ۱۵ برابر بیشتر از دود ماشین هاست. به همین دلیل است که ما خواهان توقیف ورود این کشتی عظیم به تالاب شهر ونیز هستیم.”
به دنبال فاجعه کونکوردیا، دولت ایتالیا پهلو گرفتن کشتی هایی با وزن بیش از ۴۰٫۰۰۰ تن را در این سواحل ممنوع اعلام کرد.
اما با وجود این ممنوعیت شرکت های کشتیرانی به دلیل عدم وجود مسیرهای جایگزین در داخل و خارج بندر اصلی از آن سر باز می زنند.

 

منبع: کوکا