سوالات متداول

کدبازان

پاسخ به سوالات شما در وبلاگ مهندسی دریا - مهندسی کشتی

وبلاگ مهندسی دریـــا – مهندسی کشتـــی باتوجه به پیام های بی شمار شما دوستان عزیز و سوالات مطرح شدهء شما صفحه ای را تحت عنوان پاسخ به سوالات شما اختصاص داده است تا ارتباط هرچه بیشتر بین ما و شما برقرار گردد. امید است بتوانیم با همکاری دوستان سوالات شما را با دقت و در اسرع وقت پاسخگو باشیم.

توجه داشته باشید سوالات شما از مرداد ماه ۹۱ واز بالا به ترتیب جدیدترین پیام ارسالی مطرح شده است .                                                                      باتشکر

مهندسی دریا - مهندسی کشتی

 دوستان زیادی اومدن و در مورد نحوه ورود به رشته مهندسی دریا-دریانوردی

 , مهندسی دریا-مهندسی کشتی از ما سوال پرسیدن. تا کنون بهترین فایلی 

که در پاسخ به سوالات متعدد دوستان نوشته شده رو میتونین از لینک زیر دانلود کنید و بخونید.

این فایل برای انتخاب رشته مهندسی دریا و مهندسی کشتی  عالیه حتما بخونیدش…

https://bit.ly/2FJPRQP

دانـــــلــود 



برخی از سوالات دیگر دوستان که پاسخ داده ایم:


دوست عزیز : کیارش / از طریق فرم تماس :

متن پیام  و پاسخ :

سلام.من به دریا و کشتی علاقه زیادی دارم و تصمیم دارم تو این زمینه ادامه تحصیل بدم از اونجاکه تنها منبع ما برای اطلاعات راجع به این رشته و شغل دریانوردی همین وبلاگ ها هست از شما بخاطر راه اندازی این وبلاگ تشکر میکنم.چند تا سوال دارم و ازتون میخوام که بهشون جواب بدید

 1-چجوری میشه بورسیه شرکت ملی نفکتش شد؟(مهم)

ج) به دو طریق : ۱ . کنکور سراسری در یکی از دو دانشگاه نوشهر یا چابهار ۲ . جذب آزاد با ارائه مدرک مرتبط با رشته

 2-کسی که وارد رشته مهندسی کشتی-موتور میشه چقدر احتمال داره بعد از فارغ التحصیلی بیکار بمونه؟

ج) چون این رشته همیشه نیرو میخواد احتمال بیکار موندن خیلی پایین و در حد صفره!!! بورسیه ها که هرگز بیکار نمی مونن مگر اینکه خودشون از شرکت بیان بیرون!!!

 3-بعد از قبولی در کنکور تو مصاحبه معمولا چه سوالاتی پرسیده میشه؟

ج) هرجور سوالی که بگین هست اما اکثرا سوالات مربوط به زبان خارجه ؛ سیاست ؛ جغرافیا ؛ سوالات و تست های روانشناسی ؛بعد از اون معاینات پزشکی ؛ تست دریازدگی ؛ گذاشتن وثیقه و سند و  تحقیقات محلی که توسط خود شرکت انجام می پذیره . اینها کل مراحل پذیرش بود.

 4-من یک مقدار جزیی چشمهام ضعیفه یکی ۰٫۵ و یکی ۰٫۲۵ مشکلی برای ورود به این رشته ندارم؟چون شنیدم که نباید چشم ها ضعیف باشه؟

ج) اگه کور رنگ نیاشید مشکلی نداره اما جزء قوانین هست که باید دید چشم برای این رشته ها ۱۰/۱۰ باشه! فقط کور رنگی نداشته باشید که اگه داشته باشید فقط برای خودتون دردسر خریدین!!!


دوست عزیز : بهنام عسگری

تاریخ ارسال پیام : ۲۸ مهر ۹۱

متن پیام :

سلام ترجمه کتاب volume8چه طوری میتوانم تهیه کنم ؟

پاسخ :۲۹ مهر

با سلام . اگه این ترجمه رو واسه امتحانات شایستگی میخواین بهتره بدونید که ترجمه این کتاب به درد شما نمیخوره بهتره  از جزوات کشتیرانی استفاده کنید اما ترجمه این کتاب توسط دانشجویان گروه ۱۰ مهندسی کشتی دانشگاه دریانوردی چابهار تحت نظر استاد مهندس عظیمی در سال قبل انجام شده که در دایرکتوری دانشکده و خود استاد موجود می باشد . برای این موضوع میتوانید با خود دانشکده و استاد مربوطه صحبت کنید . ترجمه بخشی از این کتاب در دایرکتوری بنده موجود می باشد که برای دانلود قرار میدهم. توجه داشته باشید که ترجمه ها توسط دانشجویان انجام شده و قطعا اشتباهات کوچک زیادی در آم موجود خواهد بود.


دوست عزیز :               مهدی  فرامرزپور

تاریخ ارسال پیام:            24 شهریور ۹۱

متن پیام :

سلام
تفاوت بین دوره های آموزشی دانشگاهی با دوره های آزاد کیش رو آبی در چیه؟
ممنون میشم اگر راهنماییم کنید و آینده این دوره ها رو برام توضیح بدید. من افسر دومی رو انتخاب کردم و مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی هم دارم.

پاسخ ؛ 25شهریور :

دوست عزیز سلام . دوره های آزاد و دانشگاهی چند تفاوت عمده دارند :

۱ . در نحوه ی جذب : دانشگاه از بین داوطلبین کنکور سراسری در رشته ریاضی اون هم چند برابر ظرفیت پذیرش میکنه و مدرک این دسته از دوستان که بورسیه ارگانی مثل نفتکش و کشتیرانی ج.ا.ا هستند یک مدرک دانشگاهی خواهد بود.اما دوره های آزاد از بین کسانی جذب نیرو ممیکنه که کارت پایان خدمت داشته باشند و شرایط دیگه هم داره…

۲٫ در نحوه ی امکانات دهی : دانشگاه موظفه برای شما خوابگاه و امکانات رفاهی مخصوص دانشجویان بورسیه فراهم کنه اما در دوره های آزاد این مسائل مطرح نیست و همه چیز احتمالا رو دوش خودتون خواهد بود.

۳ . در نحوه ی تحصیل : بورسیه های دانشگاهی تا اخذ مدرک کارشناسی به صورت ایده آل 8ترم تحصیلی دارند که موتور و عرشه به ترتیب ۶ماه و ۱۲ ماه در دوران تحصیل از طرف شرکت بورس دهنده به کارورزی اعزام میشن اما تو برخی دوره های آزاد و موسسات کارورزی بر عهده ی خودتان خواهد بود که مشکلات و پی گیری ها و هزینه های خاص خود را خواهد داشت .

۴ . در نحوه ی استخدام : دانشگاهیان بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی امتحان شایستگی رو پشت سر می گذارند و بعد از یک دوره آموزش سربازی ۲ماهه در یکی از پادگان های نیروی دریایی برای عقد قرارداد و شروع به کار اعلام آمادگی می کنند اما دوستان دوره های آزاد باید تمامی مراحل استخدامی از قبیل گزینش ، مصاحبه ، معاینه ، تست روانشناسی ، تست دریازدگی ، و در صورت نداشتن کارت های مهم مثل کارتهای اطفاء حریق پیشرفته و ایمنی چارگانه ، آشنایی با تانکر ، شناورهای بقا و مدیکال ؛ باید دوره های مربوطه رو هم علاوه بر مراحل بالا پشت سر بگذارند که هم هزینه و هم وقت زیادی می طلبد.


دوست عزیز :                    عباس روحی

تاریخ ارسال پیام :             17 شهریور ۹۱

متن پیام :

سلام اقا شهرام میخواستم اگه میشه خبر مهم رو توی سایت بگذاری وهم به ایمیل کسایی که عضو سایتت هستند بفرستی.
موسسه عصر جدید طبرستان دوره ازاد افسر دومی عرشه کشتی های اقیانوس پیما را از اواسط مهر۹۱ قراره شروع کنه،منم میخوام شرکت کنم ولی تکمیل ظرفیت نشده،اگه میتونی تا دیر نشده یه اطلاع رسانی بکنی تا حداکثر تا اواسط مهر دوره که توی دانشگاه صنعت نفت محمود اباد هست،برگذار بشه

اینم ادرسه سایت موسسه :   www.asr-jadid.ir

پاسخ :

مطلب مورد نظر با توجه به علاقه ء ما جهت همکاری با دریانوردان ایرانی و سایر اعضای جامعه ء دریایی در وبلاگ قرار داده شد . پاسخی تحت همین مضمون به ایمیل شما ارسال گردید .


دوست عزیز :                                  رضا شهبازی

تاریخ ارسال پیام :                          17 شهریور ۹۱

متن پیام :

salam aga shahram mamnun az in webloge mofidet 
man karshenase mekanik hastam 
va emsal mikhastam tu reshte mohandesi keshti sherkat konam vali darsaye hidro mekanik ;hidro estatik ; va sakhtemane keshtiro aslan nemidunam az koja peyda konam age vasam jozve ya power poien baram tu meilam ersal konid khkeyli mamnunetun misham.
vagean niyaz daram age komakam konid mamnun misham 
ba tashakkore gabli az shoma.

پاسخ :

با سلام . ممنون از پیامتون . پاسخ شما به ایمیل شما ارسال گردید!

دوست عزیز : حافظ سلیمانی

تاریخ ارسال پیام : ۱۵ شهریور ۹۱

متن پیام :

سلام داداش.خسته نباشین.من دانشجوی رشته کارشناسی برق هستم.می خواستم برای پروژه ام زیر دریایی کاوشگر بسازم که هم قابلیت حرکت روی اب رو داره و هم زیر اب.

بزرگترین مشکلم اینه که چه پروانه ای براش بسازم که حداکثر راندمان و سرعت رو داشته باشه راستی این وسیلم چون دارای برخی از تجهیزات کاوشی هست هم اصطکاکش بیشتره و هم وزنش به ۷۰ کیلو میرسه.موتوری هم که روش نصب میکنم حدودا ۱۲۰w هستش.

پاسخ :

سلام حافظ جان . من در مورد چیزی که اطلاع لازم رو ندارم سعی نمی کنم نظر بدم. بهتره این سوال رو از بچه های کشتی سازی بپرسی که لینکشون هم توی سایت من هست . اساتید کشتی سازی هم در سایت من لینک دارن.تازه تو فیسبوک میتونی خیلی تخصصی تر تو گروه کشتی سازی پاسخ سوالت رو بگیری. شرط ادب این بود که من شما رو بی پاسخ نذارم. امیدوارم به جواب برسی و موفق باشی

آدرس فیسبوک کشتی سازی : https://www.facebook.com/groups/202442276485062

دوست عزیز :                                   سجاد

تاریخ ارسال پیام :                             10 شهریور ۹۱

متن پیام :

با عرض سلام و ادب خدمت آقای مهندس هادی زاده . دوست عزیز من به علت علاقه ای که به رشته ی ناوبری داشتم رشته ی خودم که کشاورزی بود رو رها کردم و به خدمت سربازی رفتم . حالا خدمتم تموم شده و دنبال تحصیل در رشته ی ناوبری هستم . اون طور که فهمیدم گویا فقط چابهار و تهران این رشته رو دارن . درسته ؟ و اینکه ایا کنکورشون سراسریه یا ازاد ؟ اگر ازاده شهریه ش چقده ؟ خیلی تشکر اگر جواب بدین !

پاسخ :

درود بر شما . علاقهء شما قابل تحسین اما قبل از انجام هرکاری به نتایج و پیامد های اون فکر کنید . انتخاب رشته ء ناوبری که در شهرهایی مثل انزلی ؛ محمود آباد ؛ نوشهر , بوشهر , چابهار ,خرمشهر و دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ و… تدریس میشه هم از طریق کنکور جذب میشه و گاهی اوقات هم از طریق اعلامیهء شرکت ها و موسسات بورس دهنده و گاهی اوقات بدون کنکور و ازبین دانشجویان ممتاز رشته های مرتبط

. این رشته در دانشگاهی مثل چابهار در مقطع کاردانی تدریس میشه و تا اون جایی که بنده مطلع هستم کنکور آزاد اون برای دانشگاه آزاد خارگ مطرح میشه ولی اخیرا دانشگاه آزاد واحدخارگ در برخی رشته ها در مقاطع کاردانی , کارشناسی و کار. از شهریه اش خبر ندارم اما میتونید از طریق وب سایت دانشجویان آزاد خارگ , و یا شماره تماس های دانشگاه با خبر بشید.

سایت دانشگاه خارگ :   http://iaukharg.ac.ir

سایت دانشگاه چابهار : www.cmu.ac.ir


دوست عزیز :                             سیروس انصاری پور

تاریخ ارسال پیام :                      30 مرداد ۹۱

متن پیام :

باسلام خسته نباشی
اینجانب سیروس انصاری پور از بندرعباس ،فارغ التحصیل در رشته عمران از دانشگاه هرمزگان می باشم ازآنجاییکه من واسه ادامه تحصیل رشته کشتی سازی رو انتخاب کردم ورتبه ام درآزمون سراسری در رشته کشتی سازی ۱۵۷ شده است،واز آنجاییکه هیچ منابع اطلاعاتی درباره قبولی دراین رشته تو اینترنت نیست،من بطور اتفاقی با شما آشنا شدم،میخواستم بدونم من با رتبه ۱۵۷ احتمال قبولی دراین رشته ،حداقلش در دوره شبانه را دارم،آیا احتمال قبولی در دانشگاه صنعتی امیر کبیرواحدبندرعباس رادارم؟ باتوجه ب افزایش ظرفیتیکه ک امسال داشته،جمعا ظرفیت شبانه وروزانه تو کل کشور ۱۳۳ نفر می باشد. البته من در دانشگاه مالک اشتر انتخاب رشته نکردم. 

ظرفیت پذیرش در کل کشور،مجموع دوتا گرایش
مهندسی معماری کشتی                                روزانه        شبانه
دانشگاه صنعتی امیر کبیر                                   20             17
دانشگاه صنعتی شریف                                     11               1
دانشگاه صنعتی امیرکبیر واحدبندرعباس               24              16 
دانشگاه صنعتی مالک اشتر                               20              16
دانشگاه صنعتی بابل                                         5               3
 خلیج فارس بوشهر                                           3               0

باتشکر ازشما

پاسخ :

با سلام . دوست عزیز بنده اطلاع چندانی از چند و چون کارشناسی ارشد ؛ دانشگاه محل پذیرش و نحوهء اون ندارم . در این مورد خاص بهتره با دانشجویان سال بالاتر ( _ اونهایی که قبلا تو این رشته قبول شدن و الان درحال تحصیل هستند_ ) مشورت کنید . در ضمن اساتید دریایی مدرس دانشگاه ها و موسسات دریایی بهترین گزینه ها برای مشورت می باشند. و اینترنت هم بهترین دوست شما در این زمینه ست!


دوست عزیز :                               میلاد حبیبی

تاریخ ارسال پیام :                         19 مرداد ۹۱

سلام اقا . خسته نباشین . اقا من یه سوالی دارم . من الان میخوام انتخاب رشته کنم . رتبه ی من هم ۲۳۵۰۰ هستش از مشاور توی قلم چی پرسیدم گفت با این رتبه میتونم به دانشگاه امام خمینی بوشهر برم و مهندسی دریا بخونم . من خودم هم علاقه ی خاصی به کشتی و دریانوردی دارم . از بورسیه شدنش و درآمدش بگیر تا کلاس و ابهتش !!! . ولی خانوادم مخالفن  . ما هم توی اراک زندگی میکنیم و خانوادم میگن باید همینجا درس بخونی . چون میگن من نمیتونم جنوب رو تحمل کنم . هم به خاطر رشتش که از خانواده دورم و هم به خاطر گرماش ! . (البته خودم میدونم که میتونم تحمل کنم ) . شما هم که همین رشته رو میخونین . خواستم یه راهنماییم بکنین . چون من خیلی به این رشته علاقه دارم . ولی میگن به خاطر کله شقیمه ! ببخشید اگه سرتون رو درد آوردم . منتظر جوابتون هستم . البته این هم شماره گوشیم هستش ۵۵۳٫٫٫٫۰۹۱۶

پاسخ :

دوست عزیز بنده مطلبی تحت عنوان یک راهنمایی برای همهء متقاضیان کنکوری علاقه مند به رشته های دریایی تهیه کرده بودم و توی وبلاگ قرار داده بودم و امسال نیز همون مطلب رو با اندکی تغییرات دوباره برای شما قرار دادم. اون مطلب میتونست راهنمایی خوبی برای شما دوست عزیز باشه.

آدرس مطلب : http://ship-engineering.mihanblog.com/post/125 منتشر شده در مرداد ۹۱

دانیال۰۸:۲۸:۱۰ هفدهم دی ۱۳۹۵مدارک مور نیاز این رشته حتما قبل از استخدام باید اخذشود؟

سلام من در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در رشته مهندسی ماشین آلات دریایی(موتور)درس می خونم آقا می خواستم بدونم :۱٫ این دانشگاه که از طرف ارگان خاصی این رشته رو بورسیه نمی کنه؟پاسخ: اصولا بورسیه ها در چابهار و نوشهر هستند . بوشهر و محمودآباد هم زیر مجموعه های کشتیرانی و نفتکش هستن که بورسیه می پذیرن.۲٫ ما برای رو عرشه رفتن حتما این مدارک مانند(مهارت های چهار گانه،stcw،و…) داشته باشیم؟غیر از گواهینامه دریا پاسخ: بله , فرقی نداره چه قسمتی , مدارک دریایی رو باید هر دریانوردی داشته باشه.۳٫اگر نداشته باشیم بعد از اتمام دانشگاه می تونیم سر کار بریم؟پاسخ: خیر ؛ برای رفتن به کشتی حتما باید این مدارک اخذ بشن۴٫  علاوه بر مدرک کارت معافیت نیز داریم واگر لازم ما می توانیم این مدارک و بعد ازاستخدام چه در کشتیرانی یا…دراونجا اخذکنیم؟پاسخ: بله ؛ برخی از شرکت های کشتیرانی معمولا افراد رو برای دوره ها میفرستند . معمولا ملوان ها…۵٫ آیا شرکت کشتیرانی که به جذب دانشجویان این رشته پرداخته دیگر همچین دانشجویانی رو استخدام می کند؟پاسخ: بورسیه یعنی استخدام پس از فارغ التحصیلی
ممنون ومتشکر            

آخرین آپدیت خرداد ۹۷