همه میگن یک کشتی شبیه یک شهر شناور روی آب هست ولی هیچکس در مورد خطراتی که یک کشتی رو تهدید میکنه به نسبت خطراتی که یک شهر رو تهدید میکنه حرفی نمیزنه!
کشتیهایی که در دریا شناور هستند خطراتی از درون و بیرون کشتی اونها را تهدید میکنه، عوامل درونی و عوامل بیرونی!
گاهی دریانوردان در کنترل هر یک از این عوامل موفق و موثر ولی گاهی ناتوان هستند.
از جمله خطراتی که یک کشتی رو تهدید میکنه میشه موارد زیر رو نام برد که هر کدوم از اونها میتونه در نوع خودش یک خاطره بد و یا منجر به یک فاجعه یا تراژدی غمناک بشه:
۱. از دست دادن موتور اصلی یا ژنراتورهای برق کشتی خصوصا در دریای توفانی ؛ در این شرایط بسته به میزان خسارت ، توان مهندسین ، داشتن قطعات یدکی و مهمتر از همه داشتن زمان لازم و بودن در مکان مناسب میتونه کمک حال دریانوردان باشه و به خروج اونها از این وضعیت کمک کنه.
۲. شرایط آب و هوای بد ، دریای توفانی ، هوای برفی، گرمای شدید، سرمای شدید. هر کدوم از این شرایط اگر به صورت متعادل پیش بره قابل کنترل و پیشگیری هست اما در مقابل شرایطی مثل دریای به شدت طوفانی و یخبندان و سرمای شدید واقعاً راهکاری وجود نداره و فقط باید دوام آورد. گاهی محاسبات اشتباه از آب در میاد و مستقیماً وارد توفانهای دریایی میشیم که خروج از اون روزها طول میکشه و کلی خسارت داره اما در اکثر مواقع برنده این نبرد ، دریانوردان و کشتی ها بودند.
۳. ترک کشتی که خودش واقعا سخته، اگه آب و هوای نامساعد باشه واقعا پر ریسک و پر خطره…
واسه همینه بین دریانوردان یه جمله معروف وجود داره که میگن «زمان حادثه ، امنترین جا ، خود کشتیه!» اما این جمله با توجه به شرایط خاص میتونه غلط باشه!
شرایطی مثل دو نیم شدن کشتی، شرایط جنگی و حمله موشکی به کشتی , آتش سوزی گسترده، مغروق شدن بخشی از کشتی که منجر به غرق شدن کلی کشتی میشه، تصادم یا برخورد به اجسام سنگین ، کشتی ها و سازه های ثابت دریایی ، یا همون از دست دادن موتور کشتی در یک دریای طوفانی و عدم توانایی در ریکاوری اون ، همه و همه میتونه کشتی رو تا حد ترک کشتی پیش ببره و در اون شرایط واقعا دوام آوردن خیلی سخته و شانس زنده موندن پایینه و حضرت عزرائیل بالا سرتون واچ گرفته?
۴. آتش سوزی در کشتی (تراژدی سانچی تو ذهنتون اومد …)
حتی حرفهایترین دریانوردان هم در مقابل آتش گسترده و انفجارهای پی در پی راهی جز فرار و ترک کشتی ندارند، در مورد به ابهاماتی که هنوز در مورد کشتی سانچی وجود داره و برای خانوادههای ین عزیزان حل نشده باقی مونده دقت کنید ، تجربه آتش سوزی در کشتی سانچی نشون داد محموله کندانسیت بیش از اندازه خطرناک و مرگ آفرین هست و تلاش برای خاموش کردن در شرایطی مشابه سانچی ، مثل خالی کردن آب سطل با چنگاله، شاید شدنی باشه اما زمان طلایی رو از دست میدین. قطعا اون دریانوردان هم اینقدر باهوش بودن که این موضوع رو درک کنند و کشتی رو ترک کنند ، اما چرا اثری از اونها نیست موضوعی هست که تا الان برای همه ما سواله. به نظر من برای کشتی هایی که حامل محمولهای هستن که حتی میتونه در دمای منفی ۱۸ درجه هم مشتعل بشه باید برای هر نفر تو اتاقش یک کپسول اکسیژن وجود داشته باشه.
۵. انفجار در کشتی
حادثه انفجار در بندر بیروت ، حادثه جوشکاری روی مخزن حاوی گازهای قابل اشتعال تو بندرعباس و…. مثال های تلخ انفجار هست. بیشتر این حوادث در اثر عدم رعایت ایمنی و زیر پا گذاشتن مسائل فنی به وجود میاد که منجر به تراژدیهای غمگین میشه.
۶. تصادم در دریا
نفس برخورد دوتا کشتی با هم خودش به اندازه کافی دردسر ساز هست، اگه بخواد با از دست رفتن نفر ، آلودگی تو دریا ، آتش سوزی و غرق کشتی همراه باشه واقعاً ترسناکه! اخیرا کشتی دالی در شهر بالتیمور آمریکا در حوالی ساعت یک و نیم بامداد بلک اوت میره و برق کشتی کامل از دست میره تا بخوان ریکاوری کنند و دوباره کشتی رو به مسیر برگردونن زمان رو از دست میدن و به پل برخورد میکنند و باعث کشته و زخمی شدن دست کم ۸ نفر میشن و پلی به اون عظمت رو ه کلی تخریب میکنند پس دقت کنید که دریانوردی و کار بر روی کشتی همان قدر که لذت بخش و زیباست میتونه همون قدر دردناک و خشن باشه و عواقب قانونی و خسارت های مالی زیادی به همراه داشته باشه.
۷. افتادن نفر در دریا
تو این ماجرا اگر نفر نجات پیدا کنه که خب ختم به خیر شده، اما اگه مفقود بشه یا زنده از آب بیرون نیاد واقعا تلخه…
برای خانواده اش، برای همکارانش ، برای شرکتی که کار میکرد.
این مورد تو سالهای اخیر چندین بار اتفاق افتاده مثلاً در کشتی آرزو از ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یک چیف آفیسر اکراینی با یک ملوان دعوا میکنه و ملوان رو به بیرون از کشتی پرت میکنه و سالها زندانی بوده که همین اواخر با یک زندانی سیاسی ایران معاوضه میشه.
یا اینکه یک نفر به صورت عمدی خودش رو به آب بندازه که این مورد هم در طی این سالها چندین بار اتفاق افتاده. گاهی هم بر اثر مشاجره و کینهای که توی کشتی به وجود میاد متاسفانه بعضیها نمیتونن خشمشون رو کنترل کنند و دست به چنین جنایت فجیعی میزنند،و اینجاست که تستهای روانشناسی قبل از استخدام یکی از مهمترین تستها برای ورود به حرفه دریانوردی قلمداد میشه.
۸. جستوجو و نجات
مورد افتادن نفر تو دریا رو در نظر بگیرید به انظمام اینکه اگه خدایی نکرده تو خود کشتی یک یا چند نفر توی تانک یا محیط حاوی گازهای خطرناک مثل پمپ روم یک تانکر ، گیر افتاده باشند و نیاز به عملیات جستوجو و نجات داشته باشن. واقعا عملیات دلهرهآور ، پر ریسک و نفسگیری خواهد بود.
۹. آسیب دیدن یا از دست رفتن نفر روی کشتی به هر دلیلی مثل سوختگی، سقوط از ارتفاع، برق گرفتگی ، خفگی ، سر خوردن و شکستگی ، حتی مرگ طبیعی. در سالهای گذشته و در پایان هر سال گزارشی ز تمامی اتفاقاتی که در یک ناوگان میافته برای نفراتی که بر روی کشتیهای اون ناوگان فعالیت میکنند ارسال میشه تا نسبت به خطرات موجود آگاهتر بشن و شرایط ایمن رو برای خودشون و همکارانشون به وجود بیارند.
استفاده از لباس کار نامناسب، وسایل ایمنی نامناسب یا نداشتن وسایل ایمنی، از دست دادن آگاهی موقعیتی یعنی نداشتن آگاهی و دانش نسبت به موقعیتی که در اون وجود داریم، ریسک پذیریهای غلط ، خود قهرمان پنداری در کشتی، عجله کردن و حوادثی که کنترل اون از دست ما خارج هست باعث به وجود آمدن چنین فجایع ناگواری میشه.
امیدوارم که از هر یک از این فجایع دور باشید ولی اگر خدایی نکرده روزی اتفاقی براتون افتاد بدونید که در فرم cba رای هر یک از این فجایع که به اعضای بدنتون وارد میشه غرامت تعلق گرفته و شرکت بیمه موظف هست که به شما غرامت پرداخت کنه و این رقم به صورت دلار هست. برای مثال قطع انگشتان قطع عضو دست یا پا آسیب به اعضای بدن از دست دادن یک چشم از دست دادن دو چشم سوختگی و غیره و غیره برای هر کدوم به صورت جدا گانه یک عدد به صورت قراردادی تعریف شده و بر شما لازم میدونم که پس از ورود به هر کشتی ضمن رعایت نکات ایمنی حتماً نسبت به این غرامت گاهی لازم رو کسب کنید و هر چند که ناخوشایند هست اما این آگاهی رو هم خانوادههاتون بدید.
۱۰. عبور از منطقه دزدان دریایی و مناطق جنگی
دزدان دریایی بچههای کشتیرانی رو یاد کشتی ایران گیلان میندازه و مناطق جنگی که یادآور شهدا و مجروحین جنگ نفتکشها در خلیج فارس هست که در بحرانی ترین شرایط کشور بر روی کشتی خدمت کردند.
اتفاقی که چند سال ازش دور بودیم و تو این سالها مجدداً برای دریانوردان داره رخ میده حمله به کشتیهاست که خوشبختانه تا اینجا خسارت جانی نداشته اما باید دقت کرد و نسبت به این مسائل آگاهی بیشتری داشت.
۱۱. به گل زدن کشتی
کشتی شهراز ، اردبیل ، تانکر ایران-سمنان ، یا کشتی ایران- طیفوری که از وسط به دو نیم شد همه از مثال های به گل زدن کشتی هاست، بدترین حالت میشه طیفوری که با تیم امداد نجات شون میدن. اگر به گل زدن کشتی منجر به کپسایز شدن و ترک کشتی بشه و در نظر بگیرید که اگر دمای آب بسیار پایین باشه در اون شرایط زنده موندن واقعاً کار بسیار سختیه و نیروهای کمکی باید یلی سریعتر به کمک دریانوردان بیان تا تایم طلایی نجات از دست نره هرچند که در این شرایط هم توصیههایی به دریانوردان شده که بتونند دمای بدنشون رو حفظ کنند مثل حلقه زدن دور هم لی طبیعت واقعاً گاهی چهره بیرحمش رو نشون میده و ممکنه باعث از دست رفتن جان نفرات بشه.
۱۲. نشت مواد نفتی در دریا ، آلودگی دریایی به هر عنوانی , افتادن کانتینر یا محموله در دریا و … همه ی اینها و بار سنگین مسئولیت واقعا از شرایط سخت کار در دریاست.
۱۳. آب گرفتگی کشتی
تو این سالها دریانوردان ایرانی زیاد تجربه کردن ، کشتی های تانکر هپینس، هلم , طور۲ و… که موتورخانه کشتی با انفجار بمب کاملا از آب پر شد ، کشتی غرق نشد اما زندگی کلی آدم و خانواده هاشون با استرس زیاد و غیر قابل وصف سپری شد. شما فکر کن امکانات ساده و اولیه زندگی تو اون شرایط برات آرزو میشه.
۱۴. مشکلات شغل دریانوردی که سالهاست با زندگی دریانورد گره خورده، مثل دوری از خانواده ، کمبود نفر برای پیاده شدن ، طولانی شدن بیش از حد سفر ، حادثه برای عزیزان در خشکی و… که هر کدوم واقعا جای کلی حرف داره و به سختی های زندگی تو دریا اضافه میکنه .
خطرات و شرایط سخت دیگه ای هم بود که همه تون باهاش دست و پنجه نرم کردین ، تا همین چند سال پیش نبود اینترنت و در حال حاضر نبود اینترنت سرعت مناسب و حجم کافی باعث رنجش خاطر دریانوردان و خانواده هاشون شده…
با این حساب اگر روزی در یک جمع نشستین و احیاناً خواستین کشتی رو به یک شهر شناور تشبیه کنید ، یادتون باشه که این تفاوت ها و سختی ها و امکانات کم و شرایط خاص رو یادآور بشید .
×انتشار مطلب فقط با ذکر منبع بلامانع است.
سیتایم
? Telegram: t.me/Seatime
⚓ Instagram: Instagram.com/Seatimers