هر ساله موسسات دریایی در سراسر جهان هزاران نفر از دانشجویان تازه وارد رشته عرشه و موتور را آموزش می دهند. هر کدام از این فارغ التحصیلان جدید امیدهای بسیاری جهت ایجاد پیشرفتی چشمگیر در زمینه دریایی با تبدیل شدن به یک دریانورد درجه یک را دارند.
با نایل شدن به دانش و مهارت های جدید، این افسران نوپا توسط شرکت های مشهور دریایی سوار کشتی شده و چندین سال کار کرده و تلاش بر این دارند تا در سِمّت مورد نظر پیشرفت کنند. با این حال، به رغم وجود پیشنهادات شغلی سودآور، محیط کاری پرماجرا و یک سبک زندگی جهانگرد گونه، بیشتر این دریانوردان ناگهانی تصمیم گرفته با قبول موقعیت های شغلی بهتر در خشکی از کار خود در کشتی خارج شوند.
از آنجا که تعداد خروج دریانوردان از این صنعت هر ساله در حال افزایش است، ما در این اندیشه هستیم که چه مشکلاتی بعد از سالها باعث ترک دریانوردان از این حرفه قابل احترام و سودآور میشوند؟ اگرچه بعضی از این دلایل بسیار شایع و آشکار هستند ولی چندین مورد جدید و تعجب آور وجود دارند.
پس از انجام یک نظرسنجی با دریانوردانی که در حال حاضر کار خود را رها کرده اند و یا در حال برنامه ریزی برای خروج از این شغل هستند، دلایل اصلی ذیل را که امروزه باعث آزار دریانوردان میشود را بر شمرده ایم.
نکته: لطفا توجه داشته باشید ما به هیچ عنوان سعی نمیکنیم بگوییم که کار در صنعت دریانوردی ارزش تلاش را ندارد؛ در حقیقت ما احساس میکنیم کار در ناوگان تجاری دریایی یکی از بهترین فرصت های شغلی میباشد که یک فرد میتواند به دست آورد.
دلایل اصلی که دریانوردان کار در دریا را رها میکنند:
۱. سبک زندگی نامنظم
این دلیل یکی از شایع ترین و روشن ترین دلایل موجود میباشد چرا که در این روزها بیشتر دریانوردان خواهان یک کار منظم و ثابت در خشکی میباشند. در ابتدای شروع کار، دریانورد دغدغه ای جهت نوع سبک زندگی همیشه در سفر ندارد ولی بعد از گذشت چند سال به خصوص بعد از ازدواج، دریانورد به دنبال یک زندگی باثبات تر به خصوص در کنار خانواده خود میباشد. این دلیل قطعا یکی از دلایل جدید جهت خروج دریانوردان از شغل خود نبوده، اما هنوزه یکی از اصلی ترین دلایل عدم رضایت شغلی میباشد.
۲. زندگی پر هیاهو و پر تنش
کسی نمیتواند منکر این حقیقت گردد که زندگی در کشتی بسیار پر هیاهو میباشد. هر ساله با افزوده شدن قوانین سختگیرانه دریایی، زندگی دریانورد به شدت پر تنش، دشوار و یکنواخت دنبال میگردد. افزایش کاغذ بازی ها، دستورالعمل های آموزشی پیشرفته، قوانین جدید، قوانین ایمنی و زیست محیطی سختیگرانه زندگی یک دریانورد را به شدت پر تنش میکند. افزون بر این، بسیاری از دریانوردان مدعی می باشند که مدیریت ضعیف در کشتی باعث فشار کاری بیشتر بر عده ای میگردد. نیازی به توضیح نیست که، میزان تنش این سبک زندگی هر ساله بیشتر از قبل میگردد.
۳. مسائل داخلی کشتی
مهم نیست که شما چقدر تلاش میکنید که از مسائل حرفه ای و شخصی بر روی کشتی دور بمانید، دیر یا زود به شما هم خواهد رسید. مسائل و درگیری ها در کشتی نه تنها کار را سخت تر کرده بلکه باعث ایجاد گروه های کوچکتر در کشتی نیز می شود. علاوه بر این، یک خط بسیار باریکی بین زندگی شخصی و کاری در کشتی قرار دارد؛ همین امر باعث می گردد که جلوگیری از مشکلاتی که ناشی از اختلاف نظر در کشتی ها می باشد دشوار تر باشد. این امر نیازمند یک عزم جدی، صبر و مهارت در ارتباط با افراد دردسر ساز به خصوص بعد از مشاجرههای شغلی و یا شخصی میباشد.
۴. کمبود زندگی اجتماعی
تقریبا همه افرادی که به کشتی الحاق میشوند از بدو تولد در محیط های اجتماعی به سر برده اند. هنگامی که چنین افرادی به طور ناگهانی در معرض فضاهای محدودی مانند کشتی با زندگی اجتماعی اندک قرار میگیرند علایمی نظیر عصبانیت، تنهایی و احساس غربت آنها را در بر میگیرد. در ابتدا ممکن است، زندگی در کشتی آنچنان هم بد به نظر نرسد، اما با گذشت زمان احساس تنهایی در فرد رخنه میکند. عدم تعامل با سایر افراد و همچنین محدودیت فعالیت های فیزیکی زندگی را بر روی کشتی ملال آور تر میکند. حفظ ذهنی آرام و متمرکز برای حضور در کشتی نیازمند شجاعت و آمادگی ذهنی بالا میباشد؛ به همین دلیل بسیاری از دریانوردان در نهایت از این کار خارج می شوند.
۵. دوری از خانواده
حقیقت غیرقابل انکار اینکه اگرچه بسیاری از دریانوردان می توانند با چند ماه حضور در کشتی؛ دوری از دوستان خود را را هضم کنند ولی دوری از خانواده به مدت طولانی می تواند قلب را جریحه دار کند. بعضی دریانوردان ممکن است به تازگی زندگی زناشویی خود را آغاز کرده باشند و یا تازه طعم بچه دار شدن را چشیده باشند؛ از دست دادن این لحظات گرانبها در کنار افرادی که برای آنها مهم هستند ممکن است صدمات جبران ناپذیری به دریانوردان وارد نماید. هیچ دریانوردی نمیخواهد لحظات خوش وقت گذراندن با همسر خود و یا دیدن اینکه فرزند پسر و یا دخترش بدون آنکه او اطرافشان باشد، بزرگ میشوند را از دست بدهد. در این هنگام است که دریانورد اهمیت “زندگی خانوادگی” و “عزیزانش” را بیشتر درک میکند. رنج دوری چند ماهه از خانواده نیز یکی از دلایل اصلی خروج دریانوردان از این حرفه میباشد.
۶. مشکلات شخصی/ خانوادگی
هنگامی که با مشکلات شخصی و یا خانوادگی احاطه شوید نمیتوانید بر روی کار خود تمرکز کنید. دریانوردان اغلب زمانی با این مشکل مواجه میشوند که مجبور به ترک خانواده خود در ساحل با مشکلاتی شده اند. با اینحال، قادر به مشارکت در حل و فصل این مشکلات شخصی و اثرات منفی آن بر خانواده خود نیستند، که این قضیه موجب نگرانی شدید و کاهش تمرکز افراد بر روی کار در کشتی میگردد. بسیار سخت است که در هنگام کار جسم شما در کشتی ولی روح شما در خانه باقی مانده باشد. علاوه بر این، چیزی که بیشتر به دریانورد صدمه وارد میکند این است که در مواقع اضطراری و یا حادثهای در خانواده؛ نمیتواند به موقع در خانه حضور یابد. چنین شرایطی باعث ایجاد ناامیدی شدید، دلواپسی، بی خوابی و استرس در درون دریانورد میشود. بسیاری از دریانوردان کار در دریا را به این دلیل رها میکنند.
۷. افزایش دزدان دریایی و عبور از مناطق جنگی
اگرچه در چندین مرحله قدم هایی جهت مبارزه با دزدان دریایی برداشته شده است اما حوادث ناشی از حملات دزدان دریایی و راهزنی تقریبا هر ماهه در حال رخ دادن است. تهدید حملات دزدان دریایی همواره در حال افزایش است و علی رغم دسترسی به اسلحه برای مبارزه با آنها این قضیه برای دریانوردان بسیار دشوار و وحشتناک است. هیچ کسی نمیخواهد با به خطر انداختن جان خود و یا قرار دادن خود در خطر در مناطقی که بیشترین دزدیهای دریایی را دارا میباشند ریسک کند. ترس از دزدان دریایی نیز یکی از دلایل اشاره شده ترک کار کشتی برای دریانوردان میباشد.
۸. مسائل مربوط به سلامت
دریانوردی و حضور در کشتی نیازمند تطابق شرایط سختگیرانه سلامت و پزشکی می باشد. همانطور که قواعد و قوانینی قبل از الحاق به کشتی وجود دارد، زندگی در محیطی سراسر فلزی کشتی نیز دشوار است. برنامه خواب نامنظم، استرس بیش از حد کار، در بعضی مواقع محیطی غیر دوستانه، عدم دسترسی به غذاهای تازه و امکانات پزشکی ناکافی به شدت بر سلامت دریانوردان تاثیر گذار می باشد. علاوه بر این، برخی از دریانوردان هنگامی که تشخیص داده شود که آنها نیازمند رسیدگی پزشکی بیشتری هستند، مجبور به ترک کشتی میشوند. بسیار از دریانوردان نیز از اختلاف افزایش ساعات کار و استراحت شکایت دارند، به رغم قوانینی که خواستار توزیع مناسب ساعات بین کار و استراحت می باشند. کار بر روی کشتی بسیاری از امراض را به همراه خود دارد، درد های مفاصل، کبدچرب ، افسردگی، اضافه وزن، بیماری های خطرناکی که از کار با مواد شیمیایی و سموم محموله یک دریانورد را تهدید میکند، همه و همه از عوامل خروج دریانورد از این کار می باشند.
۹. کم شدن شورلیوها یا (کاسته شدن از زمان ترک کشتی در بنادر)
جذابیت دیدن جهان یکی از اصلی ترین دلایلی است که اکثر افراد به ناوگان دریانوردی تجاری ملحق میشوند. با این حال، در چند سال گذشته اجازههایی که به پرسنل کشتی جهت ترک کشتی در سواحل داده میشود، کاهش یافته است. با در نظر گرفتن زمان ورود و خروج کشتی در بندر و همچنین برنامه تعمیرات کشتی، دریانوردان مجاز به خروج از کشتی نیستند. همچنین، بسیاری از سوپر تانکرها و کشتی های بزرگ حتی برای تخلیه و بارگیری نیز به بنادر نمی آیند و از وسط دریا تخلیه و بارگیری میکنند و یا کانتینربر هایی که سرعت تخلیه و بارگیری آنها به روز به روز افزایش پیدا میکند و این شرایط فرصتی به دریانورد نمیدهد که در بندر بیرون رفته و از محیط کشتی فاصله بگیرد و خودش را از لحاظ روحی برای کار در کشتی آماده کند. چنین شرایطی شامل کمتر شدن فرصت ترک کشتی در بنادر و یا به صفر رسیدن آن بسیاری از دریانوردان را جهت کار در دریا ناامید کرده و باعث ترک کار می شود.
۱۰. فقدان فرصت های شغلی در خشکی:
این علت ممکن کمی دچار تناقص باشد، اما این نیز یکی از دلایلی است که دریانوردان در اوایل دوران حرفه ای خود از کار در دریا خارج می شوند. اگرچه بیشتر موسسات دریایی و کارشناسان قول مناسبات و فرصت های شغلی در خشکی را نیز به دریانوردان می دهند، اما آنهایی که مایل به انتقال به خشکی هستند کار بسیار سختی جهت انتخاب کاری متناسب با خود می باشند. بیشتر شرکت ها خواهان داشتن تجربه زیاد در دریا هستند، تا کاری دفتری در خشکی به شما واگذار نمایند. علاوه بر این، برای داشتن یک مدیریت خوب در خشکی، باید یکسری دوره های مرتبط در این زمینه گذرانده شوند. دریانوردان پس از گذشت زمان، به ویژه هنگامی که مسئولیت های خانوادگی را بر عهده دارند، دشوار است که به تحصیل بپردازند. در حال حاضر بسیاری از دریانوردان قادر به پیش بینی آن هستند و بنابراین سعی می کنند شرایط خود را در اوایل دوران حرفه ای خود تغییر دهند. با این حال، به خطر انداختن حقوق و دستمزد، چیزی است که آنها دیر یا زود قبول می کنند.
۱۱. کاهش تعداد خدمه کشتی
با در نظر گرفتن بحران های مالی در صنایع، شرکتهای کشتیرانی نیز از هر روشی برای کاهش هزینه ها و همچنین هزینه های افزایشی استفاده میکنند. در تلاش برای انجام این کار، تعداد اعضای خدمه در کشتی کاهش می یابد تا هزینه های لازم را جبران کند. نمونه هایی مثل کم شدن تعداد مهندسین در موتورخانه و یا کم شدن ملوان های عرشه و موتورخانه و حتی حذف یکی از نفرات آشپزخانه و تدارکات که همه شما شاهد آن بودید و اثرات سوء آن را تحمل کردید. در نتیجه، دریانوردان بدون هیچگونه افزایش پاداش شاهد افزایش قابل ملاحظه حجم کار میباشند. این روند تقریبا در تمام شرکت های کشتیرانی در سراسر جهان دیده میشود. تقاضای کارِ بیشتر با همان میزان حقوق یا افزایش ناچیز حقوق نیز تعدادی از دریانوردان را مجبور به خارج شدن از این کار میکند.
۱۲. قوانین سختگیرانه دریایی
قوانین سختگیرانه دریایی زندگی دریانوردان را بهتدریج دشوار تر ساخته است، مخصوصا برای افرادی که در سطح مدیریتی قرار دارند. در سالهای اخیر بسیاری از دریانوردان زندانی شده اند، به شدت جریمه شده اند و یا دست کم در نتیجه چنین قوانینی بازداشت شده اند. افسران در سطح مدیریت کسانی هستند که اغلب حجم بزرگتری از این قوانین را تحمل می کنند و بنابراین در هنگام دریانوردی دائما در معرض فشارهای بیامان قرار میگیرند. این نیز یکی از دلایل اصلی کمبود شدید در حرفه دریانوردی در سطوح مدیریتی می باشد.
به استثنای دلایل فوق، دریانوردان چندین عامل دیگر را که باعث به ترک دریانوردی میشود را اعلام کرده اند. با این حال، موارد فوق ذکر شده در تمام رده های دریانوردان شایع است.
به نظر شما دلایل دیگری وجود دارد که باعث شوند دریانوردان علاقه خود به مشاغل دریایی را از دست بدهند؟
کامنت بگذارید و تجربه خود را به ما و مخاطبین سایت ما در میان بگذارید..
ترجمه شده توسط: کاپیتان بهنام خداجو Capt.B.Khodajou
از اعضای فعال خانواده دریایی سی تایم
انتشار این مطلب و سایر مطالب سی تایم با ذکر منبع و درج لینک سی تایم بلامانع است
ایده : marineinsight
اینایی که نوشتید همه درست، اما مهمترین مسأله حقوقمون هست که به عنوان مثال من که AB هستم حقوقم کمتر از نصف بین المللی هست (مثلا همین هندی و اوکراینی های تو شرکتای خودمون) ،و مسأله دیگه تبعیض گذاشتنشونه که در این مورد نگم بهتره…
ممنون از اشاره تون. درسته. حقوق نابرابر و تبعیض های گاه و بیگاه یکی از مهخمترین عوامل خروج پرسنل با تجربه دریایی از شرکت های حمل و نقل دریایی محسوب میشه.
سلام. خسته نباشید.
والا حقیقتش اینایی که گفتید همه درست. ولی تو ایران دلایل اصلی یجور دیگه ترجمه میشه.
دوری از خانواده درسته. ولی وقتی من میتونم با همسرم برم کشتی ولی یه کاپتان قصی القلب به هر دلیلی اجازه نمیده. اصلا منظورم پاچه خواری واسه شرکت نیستاااااا. یا خود شرکت اجازه نمیده. میان میگن کم کردن هزینه. ببخشید عوارض خروجمونو که خودمون میدیم. سهمیه نفری رو که ۷ونیم دلاره ضرب در ۸میکنن مثلا دلار ۸تومنه. بعد اون رقم ریالی بدیت اومده رو به دلار تبدیل میکنن و میدن به کشتی. پس ینی کمتر از ۷ونیم دلاره. حقوقمونم که سرخور میکنن. دلار نمیدن. خودشون ۸تومن چنج میکنن. اون تهش اگه چند سنت خورده باشه هم که اصلا چنج نمیکنن. به همه اینا میگن دزدی.
یکی دیگه از دلایل خروج از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران عدم احترامه. هییییچ احترامی برای پرسنل دریایی قائل نمیشن. همه چی شده پرسنل خشکی. همه مزایا و حقوق بهتر و شرایط بهتر.
پایه حقوق یه افسر دو یا یه مهندس سه ۷۰۰تومن بود حالا یه ماهه کردن ۸۰۰تومن. این ینی چی؟ نه الانی داریم نه آینده ای. با این پایه حقوق قراره بعد از بیست سال با چند تومن بازنشسته بشیم؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
حق عائله مندی ۶۰هزار تومنه.
پرسنل دریایی بجز جدیدیا بقیه همه کارمندن. ولی پرسنل خشکی کارگرن و پایه حقوق و مزایا و سنوات بیشتری دارن.
شما بفرمایید کی کارگره کی کارمنه؟ اینو میگن بی عدالتی.
رنک های پایین تر مثل بوسن و فیتر و ملوانا و بچه های گلی که اصلا از حقوقشون نگم.
و یک دلیل دیگه این که به ما میگن پول نداریم دلار نداریم ولی صدها پرسنل خارجی میارن و به هر کدوم تو هر رنکی که هستن ۳ الی ۴برابر یه ایرانی تو همون رنک پول میدن. این زور داره. بخدا زوره. اینا همش بی عدالتیه. چرا نمیخواید قبول کنید کشتیرانی ایران دزد بزرگه. خائنه. مسئولین کثیفی نشستن رو صندلیهاش. اینا ربطی به دولت و بانک مرکزی نداره. اون سری بانک گفت دلار داده به کشتیرانی و کمبود دلار نداریم. دلار از طریق مرزها تزریق شد. ولی کشتیرانی دزد بزرگ گفت نداریم. ولی همون زمان دلار دلار میدار به خارجی ها. آخه چرااا؟؟؟؟؟؟؟؟ شما بگید چرا؟؟؟؟!!!!!!
تو ایران دلایل با همه جای دنیا فرق میکنه.
مثال زیاده جناب. آدم میخواد که بفهمه. وگرنه گوش واسه شنیدن هست. میشنون. ولی نمیفهمن.
دوازده سال سابقه کار در کشتیرانی در سمت مهندس برق رو دارم اکثر کشتیهای کشتیرانی رو بودم تمام مطالب درست است
قبلا اوضاع بهتر بود کشتیرانی دلار میداد الان چند سالی هست که نمیده
سال ۹۲ انداخت گردن بانک
سال ۹۴ به بعد یا معادل قیمت روز چنج میکرد یا اینکه کسانی که دلار میخواستند بعداز پیاده شدن میامدن شرکت میگرفتن تا سال ۹۷که دلار دوباره بالا رفت دیگه دلار نداد نمیتونست بگه تقصیر بانکه میگفت دلار نداریم وتحریمه و… تا اینکه مدیر عامل عوض شد ویک اختلاس بزرگ دلاری توشرکت کشف شد خلاصه مشخص شد که فقط حق دریانوردان ضایع شده
بله کشتیرانی دزد حقوق دریایی هاست
وقتی آدم دلخوشی ای برای رفتن به دریا نداشته باشد ترجیح میدهد با حقوق کم خشکی کار کند ولی بین زن بچه اش باشد
واقعا حق با شماست. دریانوردی در حال حاضر واقعا تو ایران سخت شده.
همه موارد کاملا درسته
کشتیرانی جمهوری اسلامی یک دزد بزرگ است که حقوق پرسنلش را نمیده در واقع بیگاری میکشه
طرف که دریا میاد به این امید دوری از خانواده روتحمل میکنه که پولی رو براشون جمع کنه اما در حال حاضر کشتیرانی حقوق ارزی رو یک سوم بهشون میده میگه دلار نداریم
الان من میخام با مدرک کارشناسی مکانیک شغل کشتیرانی رو انتخاب کنم و دوره ببینم,با این تفاسیر آیا کار در کشتی بهتره یا خشکی؟؟؟؟
کار تو دریا حقوقش مادی بیشتری داره ولی چیزهایی رو تو زندگی معنوی از دست میدی و برات حسرت میشه. البته به دید و روحیه هر کسی بستگی داره که دریانوردی و دریانورد شدن رو با چه هدفی دنبال میکنه
سلام،اون تایمی که دریانورد برمیگرده برای تایم استراحت،ایا حقوق بعس میدن؟
بله
سلام،اون تایمی که دریانورد برمیگرده برای تایم استراحت،ایا حقوق بعس میدن؟
سلام خسته نباشید میخاستم الان ببینم اوضاع چطوره هنوز دلار نمیدن؟ موندم بین معلمی و کشتیرانی اگه میشه جواب بدید
دلار میدن. گاهی هم تو بعضی شرکت ها معادل ریالی با نرخ پایین تر از بازار میدن
سلام
من تازه مهندس سوم دارام دوره میبینم
ازدواج نکردم مجردم متولد ۱۳۵۹ هستم غواصی ام صنعتی کار بودم .میخواستم ببینم حقوق اول کارم چقدره
ممنونم
۱ سال اول با رنک اویلر باید کار کنین
حقوق هم در حال حاضر بستگی به شناور، بین ۷ تا ۱۲ تومنه