مطلب زیر تنها بخش کوچکی از فایل “راهنمای ورود به رشته های بورسیه دریایی” می باشد . برای تهیه فایل کامل با توضیحات کلی به اینجا مراجعه کنید و یا روی تصویر زیر کلیک کنید…

مطلبی برای کنکوری ها ؛ متقاضیان رشته های دریایی و دانشجوهای دریایی

با سلام .

رتبه قبولی در کنکور : (آمارهایی که میدم آپدیت شده ی سال ۸۶ هست یعنی ورودی گروه ۱۰ مهندسی کشتی و ۲۴ دریانوردی ):

در دانشگاه چابهار دو رشتهء ؛

۱ .  مهندسی دریا – مهندسی کشتی (یا مهندسی مکانیک کشتی – گرایش موتورENGINE  )

 ۲ . مهندسی دریا – رشته ی دریانوردی (یا گرایش عرشه  DECK )

 توسط ارگان های بورس دهنده ء شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت کشتیرانی ج.ا.ا  دانشجو می پذیرند

این رشته های بورسیه نیمه متمرکز بوده و داوطلب باید شرایط مصاحبه شفاهی و معاینه پزشکی را پشت سر بگذارد و دانشجویان از ترم دوم تحصیلی (ترم بهمن) تحصیل خود را آغاز میکنند.

رتبه های قبولی از دارای محدودهء خاصی نیست و ممکن است برخی داوطلبان کنکور برحسب اشتباهات در نوع گرایش مربوطه ؛ مکان دانشگاه ، و یا برحسب علاقه به این دو رشته روی بیاورند.

اشتباه در گرایش : مثلا تشابه اسمی مهندسی کشتی با مهندسی کشتی سازی

اشتباه در مکان : بعضی ها فکر میکردن چابهار تو شمال کشوره اما زهی خیال باطل که جنوب شرقی ترین بندر ایرانه!!!

مثلا در سال ۸۶ پایین ترین رتبه ۸۰۰۰ کشوری و بالاترین رتبه ۸۸۰۰۰ کشوری (دانشجوی بومی) بوده!!! تعجب نکنید…!!! رتبه ی میانگین قبولی در این رشته ها حدودا ۲۰۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ کشوری هست که اون هم به مصاحبه و معاینه و شاید هم از روی جهل به پارتی بستگی داره که کی قبول بشه.

شرایط دانشگاه چابهار :

شهر چابهار با هوایی بسیار گرم وبا فاصلهء تقریبی ۲۰۰۰کیلومتر از پایتخت به عنوان دورترین دانشگاه ایران شناخته میشه . مدت زمان مسیر زمینی (با اتوبوس) از پایتخت تا شهر چابهار ۲۸ الی ۳۰ ساعت و مسیر هوایی تا ۵/۱ تا ۲ ساعت می باشد.تو شهر چابهار جای بخصوص و جالبی نیست ولی رو منطقه آزادش برای آخر هفته ها حساب کنید.

بگذریم….

 اتو دانشگاه دانشجویان بورسیه با لباس فرم کامل از دانشجویان غیر بورس متمایز شده اند . قابل توجه داوطلبان : این رشته ها تنها مرد می پذیرد و متاسفانه و یا خوشبختانه در کلاس های دانشجویان دریایی بورسیه ؛ دانشجوی زن وجود ندارد .(البته در ایران اینجوریه)

دانشجوهای دریایی از سال اول تا سال سوم باید هر صبح مراسم صبگاه رو بدون تاخیر و غیبت در هفته برگزار کنند تا در مدت این چند ترم نظم و انظباط رو یادبگیرن تا تو کشتی دچار مشکل نشن…

هدف اصلی این نظامی بودن آموزش احترام به مافوق (دانشجوی سال بالا – سینیور ) ؛ وقت شناسی و از همه مهمتر آموزش مسئولیت پذیری و قبول مسئولیت هست. البته زیاد کنجکاو نشین با جزئیات قوانین دریایی در دانشگاه بیشتر آشنا میشین.

 

امکانات دانشجویان بورسیه:

دانشجوی بورسیه چه نفتکش و چه کشتیرانی دارای کمک هزینه ی تحصیلی هستند.

نفتکشی ها از سال اول حدودا ۲۰۰هزار تومان دریافت میکنند که این مبلغ بعد از واگذاری سند برای شرکت نفتکش به حساب دانشجو منظور می گردد.دانشجویان کشتیرانی نیزدر سال اول تقریبا ۱۰۰هزار تومان دریافت میکنند . البته شایان ذکر است این مبالغ ثابت نمانده و به صورت صعودی در هر سال افزایش می یابد.دانشجویانی هم که معدل ترمشان ۱۷ به بالا باشد یک حقوق اضافه ومعدل ترم ۱۵ به بالا نصف حقوق اضافه دریافت می کنند.

غذا و خوابگاه برای دانشجویان دریایی بورسیه از طرف شرکت های بورس دهنده تامین گردیده و دانشجو هزینه ای بابت سرو غذا و یا خوابگاه به دانشگاه نمی پردازد. خوابگاه تقریبا مجهز بوده و دارای سیستم اینترنت Wireless می باشد.

شرایط درسی دانشجویان بورسیه :

دانشجوهای موتور ۱۴۴ واحد درسی دارن و دانشجویان عرشه احتمالا ۱۳۸ واحد.

دانشجویان موتور و عرشه تا پایان ترم پنج تو دانشگاه هستن.بعد از اون دانشجوهای موتور باید به مدت ۶ بروی کشتی ماه کارورزی  برن که ترم ۶ مهندسی شون محسوب میشه و ترم ۷ و ۸ رو تو دانشگاه هستن . دانشجوهای عرشه هم باید یک سال کارورزی برن یعنی ترم ۶ و ۷ رو تو دریا سپری میکنن و ترم ۸ رو تو دانشگاه خواهند بود.

ازطرفی لازم میدونم بگم که چون این رشته ها نیمه متمرکز هستن جواب مصاحبه و معاینه و این چیزا به این زودی نمیاد و شما نمیتونید ترم مهر در دانشگاه باشید . همه ی دانشجوهای دریایی از ترم بهمن به دانشگاه میرن بنابراین اگه توی یه دانشگاه دیگه قبول شدید حتما برید و امتحاناتش رو بدید تا در صورت قبولی در این رشته ها بتونید واحدهاتون رو تطبیق بدید…حتما این کار رو بکنید….!!!

تمامی کلاس ها به غیر از کارگاه ها در دانشکده ی مهندسی دریا برگزار میشه .

 

 

 حرف های دوستانه و رک و راست با داوطلبان این رشته ها :

۱ . اگه بابای پولداری دارین ( با وضع مالی نسبتا خوب )

۲٫ اگه رتبه ی خوبی دارین( زیر۱۸۰۰۰ کشوری)

۳٫ اگه تک پسر خونه هستین و خانواده ی حساسی دارین ( بچه ننه هستید..)

۴٫ اگه زبونم لال متاهل یا در شرف ازدواج هستین

۵٫ اگه باشرایط دریا و شغل دریایی سازگار نیستین

به این رشته ها نیاین…نیاین….نیاین….!!!!

دوستان من ؛

بدترین ویژگی دریانورد شدن تحمل دوری از خانواده هست از سه ماه تا شش ماه…البته بدی های دیگه هم داره مثل سختی کار و نبود قانون منصفانهء بازنشستگی برای این شغل سخت و پرخطر ؛ پس اگه تحمل این همه سختی از سختی کار گرفته تا بدی آب و هوا و شرایط روحی و مسئولیت زیاد رو ندارین بهتره به این رشته نیاین

 

حرف های دوستانه و رک و راست با دانشجوهای دریایی :

 

۱٫    حالا که دریایی شدید سعی کنید بهترین باشید

۲٫    …………………. ادامه مطلب