وقتی صحبت از جذب دانشجو در رشته های دریایی میشه خیلی از داوطلبان از وجود چنین رشته ای بی خبر هستند برای اینکه در کشور ما صحبت زیادی درمورد رشته دریانوردی نمیشه صحبت زیادی درمورد مهندسی مکانیک کشتی نمیشه صحبت زیادی درمورد مهندسی برق کشتی نمیشه خیلی از داوطلبان نمیدونن اندازه کشتی چقدر هست خیلی از داوطلبان نمیدونن در ایران چند شرکت بزرگ حمل و نقل دریایی فعالیت می کنند کدام یک از این شرکتها بورسیه می کنند کدام یک از این شرکت‌ها جذب دانشجویی دریایی دارند. دوستان زیادی که برای ما پیام می دهند وقتی ازشون میپرسم که شمال دلیل جذب چون به حرفه ای دریانوردی چه چیزی بوده بیان می کنند که به خاطر اینکه بتونم کاپیتان یک کشتی بشم به سمت این حرفه کشیده شدم خیلی‌هایی که حتی اطلاعات مختصری هم از این رشته ندارند.

 

حرفه دریانوردی بعد از کار در معدن یکی از سخت ترین شغل های موجود در جهان هست. متاسفانه بعد از حادثه سانچی اطلاعات مردم ایران نسبت به کار دریانوردی سختی های حرفه ی دریایی و سختی های بیشمار دریانوردان افزایش پیدا کرده و میشه گفت حادثه سانچی باعث شد خیلی ‌هایی که حتی از وجود این شغل بی خبر بودند خودشون رو در جایگاهی قرار بدهند که بتونن در مورد حادثه سانچی اظهار نظر بکنند.

 

متاسفانه طی سالهای اخیر با تحریم های ظالمانه ای که نسبت به حمل و نقل دریایی ایران صورت گرفته و با تحریم شرکت های بزرگی همچون نفتکش و کشتیرانی بسیاری از مشاغل دریایی به خطر افتاده شرکت های بزرگی تعدیل نیرو کردند بسیاری از جوانانی که در رشته دریایی درس خوندن هنوز در صف انتظار برای پیوستن به جمع دریانوردان ایرانی منتظر هستند بسیاری از دانشگاه های دریایی که قبلا دانشجوی بورسیه می‌پذیرفتند هم اکنون رشته دریانوردی رو به صورت آزاد و بورسیه آموزش می دهند با اینکه حرفه ی دریانوردی در خطر هست اما نیاز این صنعت برای دریانورد هیچ وقت فروکش نمی کنه از اونجایی که همیشه در سیستم ریزش داریم پس همیشه هم نیاز به دریانورد وجود خواهد داشت. بنابراین دانشجویان رشته های دریایی نباید ناامید باشند و میتونن با کمی تلاش و پشتکار در یک شرکت خوب شروع به فعالیت بکنند و بتونن از این راه کسب درآمد کنند.

حرفه ی دریانوردی حقوقش به صورت ارزی و ریالی پرداخت میشه به این صورت که دریانوردان زمانی که بر روی کشتی حضور دارند هم حقوق ریالی دریافت می‌کنند و هم حق ماموریت ارزی و زمانی را که در منزل به استراحت مشغول هستند فقط حقوق ریالی خودشان را دارند و از حق ماموریت ارزی و دلار و این ها خبری نیست. اما متاسفانه طی این سالها کخ قیمت ارز در کشورمون چند نرخی شده , بعضی از شرکت ها کلا پرداخت ارزی رو حذف کردن مثل کشتیرانی خزر و کشتیرانی جمهوری اسلامی و برخی شرکت ها مثل نفتکش هنوز پرداخت ارزی دارند اما با تاخیر دو تا چهارماهه پرداخت میشه  , این در حالیه که قبلا تمام دریانوردان در تمام شرکت ها فوق العاده ارزی خودشون رو بصورت اسکناس در آخر سفر از کاپتان کشتی دریافت می کردند.

مدت زمان یک سفر دریایی معمولا از سه ماه تا ۶ ماه متغیر هست که با توجه به درخواست دریانورد این زمان میتونه تمدید بشه برای مثال زمانی که شما واقعا نیاز به پول دارید و از طرف خانواده و یا از طریق برنامه هایی که در ذهن خودتون دارید باید سرمایه داشته باشید میتونید به شرکت مورد نظر خودتون نامه ارسال کنید که با درخواست تمدید قرارداد شما بر روی کشتی موافقت بشه و شما بتونید زمان بیشتری رو هم حقوق ارزی دریافت کنید و هم حقوق ریالی.

 

میزان مرخصی دریانوردان هم به ازای هر یک ماه دریا از ۱۵ روز تا ۱۷ و نیم روز متغیر هست یعنی اگر شما یک سفر سه ماهه داشته باشید میزان مرخصی شما از ۴۵ روز تا پنجاه ودو و نیم روز متغیر خواهد بود بعد از اتمام مرخصی شما از طرف مسئول سمت شما در اداره مرکزی شرکت با شما تماس گرفته میشه که به کشتی دیگری ملحق بشید و این پروسه سوار و پیاده شدن ها همینطور ادامه پیدا می کنه .

برای خیلی از دوستان سوال پیش اومده که مسئول سمت چه کسیه؟

در کشتی ها ما سه دسته دریانورد داریم

دریانوردان عرشه / افسران و ملوانان عرشه

دریانوردان موتورخانه / مهندسان و ملوانان موتورخانه

و دریانوردان تدارکات / افسر تدارکات و آشپزها و دستیاران شان

افسران عرشه آنهایی هستند که وظیفه ناوبری کشتی را برعهده دارند و هدایت کشتی از مبدا سفر تا مقصد بر عهده این دریانوردان می باشد.

ملوانان عرشه هم تمامی کارهای روی عرشه , داخل مخازن و انبارها , داخل پمپ روم در تانکرها و… را انجام میدهند. از چسباندن و جدا کردن کشتی به بندر گرفته تا زنگ زدایی و رنگ آمیزی عرشه و سایر عملیات ها مثل واچ دیدبانی گرفتن و لنگر انداختن و … بر عهده ملوانان خوب کشتی هاست.

مهندسین موتورخانه آنهایی هستند که وظیفه تعمیرات و نگهداری از تمامی ماشین آلات کشتی بر عهده این مهندسین می باشد .

ملوانان موتور خانه هم در کنار مهندسین موتورخانه شیفت نگهبانی میگیرند و در اکثر کارهای تعمیر و نگهداری موتورخانه پابه پای مهندس دوم و سایر مهندسین تلاش می کنند.

مهندسین کشتی marine engineer

دریانوردان تدارکات آنهایی هستند که وظیفه تدارکات از جمله نگهداری از مواد خام غذایی و پخت و پز و سرو کردن غذا و نظافت ساختمان محل اقامت نفرات کشتی برعهده این دریانوردان می باشد.

Cooks preparing meat in commercial kitchen on cruise ship. (Thierry Dosogne/Getty Images)

 

برایتان سوال بود که حقوق کدام یک از دریانوردان بیشتر است؟

در کشتی حقوق افراد بر اساس میزان مسئولیتی که بر عهده آنان است تعیین می شود برای مثال کاپیتان کشتی به عنوان فرمانده وظیفه حفظ جان نفرات و ایمنی کشتی و بار آن را بر عهده دارد این یکی از درجه های پر مسئولیت در کشتی می باشد بنابراین حقوق آن نسبت به سمت های دیگر بیشتر است در بسیاری از شرکت ها حقوق سرمهندس و کاپیتان تفاوت بسیار اندکی با هم دارد بعد از آن حقوق افسر اول و مهندس دوم در یک سطح قرار میگیرد حقوق افسر دوم و مهندس سوم در یک سطح قرار دارد حقوق افسر سوم و مهندس چهارم در یک سطح قرار دارد حقوق مهندس پنجم و افسر تدارکات در یک سطح قرار دارد حقوق مهندس برق فی مابین حقوق افسر اول و مهندس دوم با افسر دوم و مهندس سوم می باشد سرملوان و تعمیرکار کشتی به همراه پمپ من و کارپنتر در یک رده حقوقی قرار دارند. سایر ملوانان از ملوان یکم تا ملوان سوم و از ملوانان موتورخانه تا ملوانان شاغل در آشپزخانه کشتی در یک ردیف حقوقی با اختلاف کم قرار می گیرند. به لطف طرح ملی که آقایون مسئول بدعت آفرینی کردند, کدت های بدون حقوق هم در کشتی ها دیدیم, کدت های یربورسیه ای که از روی ناچاری

طبق قانون بین المللی حقوق تمامی دریانوردان می بایست بر روی عرشه کشتی پرداخت گردد چنانچه مشکلی در پرداخت حقوق بر روی عرشه کشتی وجود داشته باشد دزیانوردان می‌توانند با مراجعه به ادارات مرکزی نسبت به دریافت حقوق ارزی خود اقدام نمایند.

دریانوردان کشتی و محموله آن تحت بیمه های بین المللی قرار دارند علاوه بر آن تمامی دریانوردان از بیمه تامین اجتماعی برخوردار هستند دریانوردان رسمی و قراردادی شرکت ها از پوشش بیمه‌های تکمیلی مختلف برخوردار هستند. یک دریانورد شاغل می تواند همسر و فرزندان خود به همراه پدر و مادر خود را تحت بیمه تامین اجتماعی و بیمه های تکمیلی مذکور قرار دهد.

بسیاری از شما در مورد سلامت یک دریانورد سوال پرسیدید برای اینکه کسی بخواهد در حرفه دریانوردی شروع به فعالیت کند باید از سلامت کامل جسمی و روحی برخوردار باشد تمام شرایط عمومی و اختصاصی دریانورد شدن از طریق شرکتهای مذکور در روز مصاحبه و یا جذب به دریانورد اعلام می شود.

یکی از مهمترین سلامت دریانوردان سلامت چشم و گوش می باشد هرچند که این نکته حائز اهمیت است که دریانوردان نباید هیچ گونه معلولیتی داشته باشند.

برای اطلاع بیشتر در مورد رشته دریانوردی و دانستن ریز جزئیات این رشته می توانید به کانال در تلگرام و پیج اینستاگرام سی تایم مراجعه نمایید و سوالات خود را از طریق ارتباط با ادمین کانال مطرح نمایید و در اسرع وقت به شما پاسخ داده خواهد شد.

پیج و کانال سی تایم:

instagram.com/seatimers

t.me/seatime