مکانیزم بسته شدن متغیر سوپاپ هوا در موتور چهار زمانه

این مکانیزم یک سیستم هیدرولیکی در موتورهای دیزلی (در ژنراتور های نسل جدید) است که بر روی سوپاپ ورودی هوا نصب میشود و همان روغن دیزل ژنراتور به عنوان روغن هیدرولیک این سیستم عمل میکند.

سیستم VIC در موتورهای دیزلی نسل جدید جهت بهبود احتراق و کاهش دود در بارهای پایین (Low Load) طراحی شده است. این مکانیزم سوپاپ ورودی هوا را کنترل کرده و اجازه ورود هوای بیشتری را به داخل سیلندر میدهد که این امر به وسیله ی دو تنظیم زمانی ثابت (Timing) برای بستن سوپاپ ورودی هوا امکان پذیر است.

زمانی که مکانیزم  VIC غیر فعال است , بسته شدن سوپاپ ورودی توسط بادامک های میل بادامک (cam)  و گاورنر (governor) کنترل می شود.

و زمانی که این مکانیزم فعال است , بسته شدن سوپاپ ورودی هوا توسط VIC  طولانی تر میشود و سوپاپ هوا دیرتر بسته میشود و بدین وسیله اجازه ورود هوای بیشتری به سیلندر را می دهد.

فعال و یا غیرفعال شدن VIC  به میزان بار موتور و سرعت کنترل شده توسط سیستم کنترلی موتور بستگی دارد.

vic_11         vic_22

زمانی که شیر کنترل بسته است , هیچ روغنی به محفظه VIC وارد نمیشود و VIC غیرفعال باقی می ماند.

لحظه ای که شیر کنترل باز میشود , مسیر روغن تحت فشار قرار گرفته و VIC فعال میشود. در خلال بلند شدن توسط بادامک ؛ پیستون VIC ایجاد مکش کرده و روغن از طریق شیر یک طرفه به داخل محفظه جریان می یابد.

در بالاترین نقطه بادامک (که ماکزیمم میزان بلند کردن توسط بادامک می باشد) ؛ پیستون در داخل VIC در بالاترین مکان خود می ماند به خاطر اینکه کانال برگشت روغن توسط اهرم سوپاپ (Tappet) مسدود شده است بنابراین در بسته شدن سوپاپ ورودی هوا تاخیر ایجاد می کند.

به محض اینکه Tappet در امتداد منحنی بادامک به سمت پایین حرکت می کند ؛ کانال برگشت روغن در یک نقطه مشخصی باز میشود و روغن به داخل کارتل(sump) می ریزد و فشار در زیر پیستون VIC افت میکند و در نتیجه سوپاپ ورودی هوا بسته میشود.

مکانیزم VIC یک سیستم هوازدایی خودکار دارد که هوای محبوس شده در سیستم را در خلال فعالیت سیستم و بعد از تعمیرات تخلیه می کند.

 

 

تهیه و ترجمه : شهرام هادی زاده