هر مهندس کشتی باید تعمیرات و نگهداری OWS  (جداساز آب و روغن) را بداند و باید از مقررات استفاده از این وسیله و عواقب میان بر زدن و بای پس کردن این دستگاه آگاه باشد.
 
مهم ترین دلیلی که ممکن است عملکرد یک OWS  را زیر سوال ببرد ؛ مشکلاتی است که مانع کارکرد صحیح آن می شود و وقت هر مهندس کشتی را به هدر می دهد. کثیف شدن فیلتر ها در اثر استفاده ی ممتد و یا فلاش نکردن سیستم یک عیب معمولی به حساب می آید که عملکرد سیستم را دچار نقص می کند . دلایل مهم دیگری نیز هستند که در این مقاله قصد شناسایی و چگونگی رفع آن ها را به شما خواهیم آموخت:
 
۱٫ میزان روغن در آب بیلج:
اگر روغن کمی در داخل آب بیلج وجود دارد می توانید آن را از OWS رد کنید ؛ در غیر این صورت بهترین کار انتقال آن به مخازن Incinerator برای تبخیر آب از روغن و سوزاندن روغن مورد نظر است . ان شالله که با قوانین جدید incinerator ها از روی کشتی ها برداشته خواهند شد و کشتی ها موظف به تحویل روغن سوخته به تاسیسات ساحلی خواهند بود.

oil in water

 
۲٫ نگه داشتن غلظت در حد نرمال:
توجه داشته باشید که هرگز روغن با غلظت بالا را وارد ows نکنید ؛ غلظت روغن ورودی به ows نباید بیشتر از ۱۰۰۰ mm2/s باشد.
 
۳٫عدم تخلیه روغن به خارج از ows :
روغن را به طور ناگهانی از ows خارج نکنید ؛ زیرا تمام این روغن ها به فیلتر ها چسبیده و باعث مسدود شدن فیلتر ها می شود. بهتر است با آب آن را فلاش کنید و سطوح داخلی را کامل بشویید.
oily-water-separator
۴٫استفاده از فیلتر شن و گرد و خاک:
فیلترهای ows فقط توانایی جداسازی آب و روغن را دارند و در جداسازی شن و ذرات گرد و غبار ناتوان بوده و باعث مسدود شدن فیلتر می شوند . در طراحی های جدید در ورودی پمپ فیلتر قرار میدهند تا ذرات شن و گردوخاک از همان ابتدا جدا شوند و وارد سیستم نشوند در غیر این صورت بازدهی سیستم بطور چشمگیری کاهش پیدا می کند.عمر این فیلترها با توجه به ساعات کارکرد روزانه ی آنها معمولا بین ۱تا ۲ سال است و همیشه باید فیلتر اضافه بر روی کشتی ها موجود باشد.
oily_water_separator
۵٫ تعویض سنسور های روغن و تمیز کردن آنها:
بهتر است سنسور های روغن (که در اثر بالا آمدن روغن در داخل مخزن ows فعال میگردد) به صورت برنامه ریزی شده تمیز و در صورت عدم کارکرد تعویض شوند. اگر سطح روغن در داخل مخزن بالا بیاید سنسور یک شیر سولونوید را فعال کرده و روغن را به داخل تانک روغن انتقال می دهد و مانع از ورود آن به آب دریا می شود.
۶٫توجه به المنت گرم کننده مخلوط آب و روغن:
این المنت در صورت روشن بودن دستگاه باید روشن باشد و در صورت خاموش بودن آن نیز باید خاموش باشد . اگر دستگاه برای مدت طولانی کارنکرده است و با روشن کردن دستگاه المن فعال نشد باید احتمال دهید که از کار افتاده است . گاهی اوقات عدم توجه به روشن بودن المنت باعث به وجود آمدن گازهای قابل اشتعال بر اثر دمای زیاد خواهد شد که خطر بسیاری را به همراه دارد.

oil in water

 
۷٫ توجه به عایق داخلی دستگاه :
اکثر این دستگاه ها دارای عایقی از نوع اپوکسی هستند که غیرقابل اشتعال می باشد. باید توجه داشت از انجام هرگونه جوشکاری و حرارت دادن به بدنه ی دستگاه خودداری کرد ؛ باید توجه داشت که از هرعملی که باعث خوردگی در بدنه ی دستگاه می شود خودداری کرد.
۸٫ اطمینان از پر بودن دستگاه با آب :
قبل از روشن کردن دستگاه حتما با آب شیرین یا حتی الامکان با آب دریا پر کنید ؛ دلیل این کار افزایش عمر فیلترها و افزایش بازدهی دستگاه می شود.

coal scare filter

 
۹٫ جلوگیری از نشتی:
در صورت مشاهده هرگونه نشتی در سیستم  باید در صدد رفع آن اکشن بگیرید . در فیلتر های دومرحله ای این نشتی باعث اختلال در عملکرد دستگاه می شود و عمر فیلتر ها را کاهش می دهد.
 
۱۰٫ چک کردن دائم خروجی:
حتی اگر سیستم درست کار میکند و خروجی زیر ۱۵ ppm است باید آن را چک کنید و از میزان روغن آن اطمینان حاصل کنید . در بسیاری از موارد سنسور ۱۵ ppm درست کار نمی کند و میزان روغن موجود در خروجی را کمتر از مقدار واقعی نشان می دهد.
 
ترجمه شده توسط : شهرام هادی زاده